6 lutego 2020 roku
Niccolò Paganini był chyba najsłynniejszym wirtuozem skrzypiec w całej historii muzyki. Wszędzie gdzie się pojawiał, wywoływał sensację swoją grą. Według legendy w zamian za nieprzeciętne umiejętności miał on zaprzedać duszę diabłu. Jednak w rzeczywistości do mistrzostwa doszedł dzięki talentowi i wyjątkowej pracowitości. Nie wszyscy wiedzą, że Paganini był także znakomitym kompozytorem oraz… gitarzystą! Na gitarę napisał wiele utworów solowych, a także kameralnych, w których łączył ją chętnie ze skrzypcami. Te właśnie mało znane kompozycje włoskiego artysty oraz inne duety na skrzypce i gitarę znaleźliśmy w programie koncertu.
23 stycznia 2020 roku
Zostaliśmy zaproszeni w daleką podróż do krajów Ameryki Łacińskiej na spotkanie z ich kulturą muzyczną, ciekawą, egzotyczną, ale mało u nas znaną. Odmienność i wielobarwność muzyki latynoamerykańskiej ma swoje źródło w różnych tradycjach muzycznych, jakie tu występują i na siebie oddziałują, wynika z połączenia hiszpańskich elementów melodycznych, indiańskiego instrumentarium i afrykańskich wpływów rytmicznych. Tym, co ją wyróżnia, jest właśnie bogactwo rytmów i mnogość tańców – żywiołowych, namiętnych, wyrażających wielkie emocje i temperament mieszkańców tej części świata. Samba, rumba, tango zrobiły zawrotną karierę nie tylko na parkietach tanecznych, ale i w muzyce artystycznej, zachwyciły wielu kompozytorów ze Starego Kontynentu, czego dowody znaleźliśmy w proponowanym programie.
12 grudnia 2019 roku
Instrumenty dęte blaszane mają w Europie bogatą i bardzo długą historię. Ze względu na swój mocny, donośny dźwięk służyły początkowo do grania różnego rodzaju sygnałów i fanfar. Później, dzięki ulepszeniu konstrukcji, znalazły zastosowanie w muzyce symfonicznej, jazzowej i popularnej. Możliwości brzmieniowe i wyrazowe instrumentów potocznie nazwanych „blachą” oraz trudną technikę gry na nich zaprezentuje w efektownych utworach z różnych epok – od renesansu po wiek XX – Wah-Wah Brass, czyli pięciu utalentowanych i pełnych pasji młodych instrumentalistów związanych z warszawską uczelnią muzyczną. W ich programie nie zabrakło przebojów muzyki klasycznej, rozrywkowej i filmowej, co dodatkowo uczyniło koncert wyjątkowo atrakcyjnym.
7 listopada 2019 roku
W 2019 roku upłynie sto siedemdziesiąt lat od śmierci Fryderyka Chopina, a w 2020 roku będziemy obchodzić dwieście dziesiąte urodziny kompozytora. Te dwie rocznice stanowią dobrą okazję, by w sezonie 2019/2020 przedstawić koncert monograficzny poświęcony wielkiemu polskiemu twórcy, geniuszowi muzyki fortepianowej. Chopin jak nikt inny wydobył z fortepianu pełnię jego możliwości brzmieniowych i technicznych i podporządkował je ekspresji muzycznej o nieznanej dotąd intensywności. Jego utwory urzekają poetyckim pięknem, bogactwem i głębią emocji, dlatego zawsze wywołują żywy oddźwięk wśród słuchaczy. Choć twórczość Chopina, ba, całe jego życie było skoncentrowane wokół fortepianu, to pozostawił on również utwory kameralne oraz pieśni, które obok dzieł fortepianowych złożyły się na repertuar tego koncertu.
24 października 2019 roku
W połowie lat pięćdziesiątych XX wieku z połączenia „białego” stylu country oraz „czarnego” rhythm and bluesa i boogie-woogie narodził się w Stanach Zjednoczonych rock’n’roll – muzyka rozrywkowo-taneczna adresowana do młodych odbiorców, która odegrała ważną rolę w walce z uprzedzeniami rasowymi i podziałami społecznymi. Była symbolem pokoleniowego buntu i zachodzących w tym czasie przemian obyczajowych. Jej głos intensywnie wybrzmiał również w szarej PRL-owskiej rzeczywistości, najpierw w Gdańsku, gdzie pionierską rolę odegrał Franciszek Walicki i klub Rudy Kot, a później w innych polskich miastach. O rock’n’rollowej rewolucji w Polsce opowiedział kolejny program taneczno-pantomimiczny. Przy dźwiękach saksofonu i gitary elektrycznej, razem z parą taneczną odwiedziliśmy warszawskie lokale rozrywkowe, a nawet szkolne zabawy. Słuchaliśmy największych światowych przebojów tamtych czasów.
26 września 2019 roku
Pierwszy koncert z cyklu pt. Pod niebem Paryża. Muzyka francuska zawsze ujmowała słuchaczy swoim wyjątkowym urokiem, lekkością, elegancją i wdziękiem. Zawsze też odznaczała się szczególną dbałością o bogatą, wysmakowaną kolorystykę dźwiękową. Wydaje się, że brzmienie fletu, akordeonu i perkusji dobrze współgra z jej charakterem, dlatego te trzy instrumenty posłużą nam do prezentacji dorobku francuskich kompozytorów. Flet i akordeon należą do rodziny instrumentów dętych, która we Francji cieszy się szczególnymi względami. Usłyszymy je zarówno w muzyce dawnej, w której akordeon zastąpi organy, jak i w utworach współczesnych, posługujących się nowym językiem dźwiękowym. Znakomicie potrafi go wyrazić perkusja, która często służy artystycznym eksperymentom i fascynuje różnorodnością brzmienia.
10 maja 2018 roku
„Piosenka jest dobra na wszystko” – koncert z cyklu „Spotkania z muzyką. Małe Filharmonie”
w wykonaniu artystów Filharmonii Narodowej. Kolejny program z udziałem piosenkarzy był spotkaniem z Kabaretem Starszych Panów, jednym z najciekawszych zjawisk polskiej piosenki autorskiej. Twórczość niezapomnianego duetu Jerzy Wasowski – Jeremi Przybora to niewyczerpane bogactwo subtelnych aluzji, dowcipu i liryki, mających swoje źródło w sytuacjach wziętych prosto z życia. Świat przedstawiony w ich piosenkach jest przeniknięty poezją i spowity mgiełką niepowtarzalnego, ciepłego humoru.
8 marca 2018 r.
„Sacrum i profanum” i „Od baśni do baśni!” – koncerty z cyklu „Spotkania z muzyką”.
Muzyka zawsze była mocno związana ze sferą sacrum i towarzyszy religijnym obrzędom. Jednak w każdej epoce, obok dzieł inspirowanych wiarą i budzących wzniosłe uczucia, powstawały utwory świeckie, nie tylko służące odmiennym celom, ale także rządzące się własnymi prawami. W koncercie zaprezentowano najpiękniejsze przykłady muzycznego sacrum i profanum, od baroku do współczesności, dając okazję do interesujących porównań ich języka dźwiękowego i charakterystycznych środków wyrazu.
Przygotowała: Anna Domska
15 lutego 2018 roku
Koncerty “Szalone lata dwudzieste” i “To był bal!”
Przenieśliśmy się do międzywojennej Warszawy w „szalonych” latach dwudziestych ubiegłego wieku. Był to czas intensywnego rozwoju tańca towarzyskiego. Na parkietach całej Europy, obok eleganckich walców, pojawiły się tańce o rodowodzie amerykańskim, które zdobyły tak wielką popularność, że stały się królami wszelkich balów i zabaw tanecznych. Naszej wędrówce po scenach kabaretowych tętniącej życiem stolicy towarzyszyły muzyczne przeboje przedwojennego kina, zabawne charlestony i namiętne tanga, które przypomną niepowtarzalny klimat miasta nazywanego wówczas „Paryżem Północy”.
Przygotowała: Anna Domska
4 stycznia 2018 roku
Koncert „Ludwig van Beethoven – portret kompozytora”
Gdyby Ludwig van Beethoven jeszcze żył, miałby teraz 247 lat i mieszkał w Zjednoczonej Europie. Ciekawe, jak przyjąłby fakt, że napisaną przez niego melodię „Ody do radości” uczyniono hymnem Unii Europejskiej, a jej obywatele, mówiący różnymi językami, zarówno duzi, jak i mali, z łatwością rozpoznają Bagatelę a-moll, znaną powszechnie pod tytułem „Dla Elizy”. Może pokładałby nadzieję we współczesnej medycynie, licząc na pomoc w choćby częściowym odzyskaniu słuchu? Czy wtedy stworzyłby kolejne symfonie, jeszcze wspanialsze od dziewięciu wcześniejszych?
W 190. rocznicę śmierci wielkiego mistrza można pozwolić sobie na podobne rozważania. Na pewno warto też lepiej poznać muzykę Beethovena – ta bowiem nie przemija, wciąż zachwycając i zdumiewając słuchaczy.
Przygotowała: Anna Domska
7 grudnia 2017 roku
“Wielki teatr świata” i “Zaczarowany kociołek” – koncerty w wykonaniu artystów Filharmonii Narodowej.
Scena teatralna to niezwykłe miejsce. Często przedstawia się na niej historie, które nigdy się nie zdarzyły i bohaterów, którzy nigdy nie istnieli. Widzowie, poddając się chętnie magii teatru, zwykle zaczynają zastanawiać się na tym, co też ich spotkało w życiu i jakie role im samym przyszło odegrać. „Wielki teatr świata” został oparty m.in. na tekstach dramatów Williama Szekspira, Sławomira Mrożka i Pedra Calderona, od którego zapożyczono tytuł tego poetycko-muzycznego koncertu.
Przygotowała: Anna Domska
9 listopada 2017 roku
Piotr Wróbel „Król Midas w rękach bogów” – przedstawienie operowe w kostiumach.
Współczesna opera, napisana na zamówienie przez młodego kompozytora Piotra Wróbla. Bohaterem opery jest jedna z najbardziej rozpoznawalnych postaci z mitologii – król Midas, który zasłynął z zamiłowania do bogactwa i z tego, że przyprawiono mu ośle uszy. Nowością przedstawienia jest również obsada – obok fortepianu, jak zawsze pełniącego rolę orkiestry, uczniowie usłyszeli złocisty puzon, symbolizujący znanego ze swoich wad mitycznego władcę.
Przygotowała: Anna Domska
Copyright © Niepubliczna Szkoła Podstawowa ALEKSANDER w Siedlcach