Mega Misja

Programy i Projekty

MegaMisja to pierwszy w Polsce kompleksowy program edukacji cyfrowej skierowany do świetlic szkolnych. Jego celem jest przygotowanie dzieci w wieku 6-10 lat do bezpiecznego korzystania z technologii cyfrowych. Projekt realizowany jest pod patronatem Fundacji Orange. Powstał w odpowiedzi na realną potrzebę edukacji cyfrowej najmłodszych. Dzieci dosyć sprawnie obsługują technologie cyfrowe, ale techniczne umiejętności to nie wszystko, aby były bezpieczne w Internecie. Warto przygotować najmłodszych do świadomego korzystania z technologii i nauczyć ich ważnych zasad bezpieczeństwa w sieci.

Podczas zajęć MegaMisji dzieci zdobywają ważne w cyfrowym świecie kompetencje, uczą się jak kreatywnie korzystać z nowych technologii, przestrzegać netykiety i praw autorskich, jak znaleźć w sieci wiarygodne informacje, jakie treści publikować. Dowiadują się jak unikać niebezpieczeństw i chronić swoją prywatność w sieci. Zdobywają także umiejętności praktyczne, m.in. tworzą i obrabiają proste grafiki, dźwięki, filmy; uczą się, jak organizować kampanie społeczne.

Przebieg programu oparty jest na fabularyzowanej grze dla dzieci (grywalizacji), która przenosi uczestników do cyfrowego laboratorium i pełnej przygód MegaMisji. Wykonując kolejne zadania, dzieci pomagają bohaterom historii sprawnie poruszać się wśród cyfrowych wynalazków i chronić je przed figlami Psotnika.

MegaMisja nie polega jedynie na zajęciach przy komputerze – uczniowie rysują, wycinają, dyskutują. W ten sposób ćwiczą także ważne kompetencje społeczne: umiejętność współpracy i osiągania kompromisów.

Honorowym ambasadorem inicjatywy jest Grzegorz Kasdepke, autor bestsellerowych książek dla dzieci.

Program obejmuje 10-miesięczny cykl zajęć pozalekcyjnych. Nauczyciel prowadzi zajęcia w oparciu o scenariusz i materiały z platformy.

Zajęcia odbywały się raz w tygodniu.

Nauczyciel prowadzący: Katarzyna Gryczewska

13 lutego 2017 roku

Dzieci odwiedziły fotograficzne laboratorium, w którym nie tylko robi się zdjęcia, ale i demaskuje najczęściej popełniane przez fotografów błędy. Podczas zajęć układały własne kompozycje do fotografowania. Dowiedziały się m.in. jak wygląda perspektywa ptasia i żabia, a także zgłębiły tajniki zasady trójpodziału.

6 lutego 2017 roku

Zajęcia rozpoczęliśmy od rozwiązania quizu. Dzieci pomogły małemu pingwinkowi pokonać kilka problemów, które napotkał podczas korzystania z mediów. Okazało się, że nasi Uczniowie doskonale znają zasady bezpiecznego korzystania z Internetu. Następnie uzupełniliśmy luki w kontrakcie. Wypełniony kontrakt każde Dziecko zabrało ze sobą do domu, by móc wspólnie z Rodzicami go podpisać.

3 lutego 2017 roku

Uczniowie wzięli udział w zabawach, które przybliżyły im wiedzę na temat tego, z jakimi ograniczeniami w dostępie do kultury i informacji mogą zetknąć się osoby z różnymi niepełnosprawnościami.

Zastanawialiśmy się, jak powinno wyglądać wymarzone kino. Do naszego przyjaznego kina moglibyście zaprosić każdą osobę bez względu na to, czy dobrze widzi lub nie widzi zupełnie, czy porusza się na wózku lub o kulach, albo czy np. nosi okulary. Projektując kino nasi Uczniowie zadbali o to, żeby budynek był dostępny dla każdego, napisy na filmie były odpowiedniej wielkości, a podczas seansu pojawił się opis ustny tego, co widać na ekranie. Takie podejście, uwzględniające wszystkie osoby, powinno być stosowane zawsze.

23 stycznia 2017 roku

Nasi mali aktorzy na zajęcia przynieśli swoje działa. Chętnie dzielili się swoją twórczością, prezentując rysunki. Poznaliśmy jakie prawa mają autorzy i w jaki sposób mogą dzielić się swoją twórczością. Wszyscy zgodziliśmy się ze stwierdzeniem, że nie wolno podpisać się pod cudzą pracą ani usunąć nazwiska autora.

20 stycznia 2017 roku

Podczas naszych zajęć uczniowie mieli okazję sprawdzić swoją wiedzę o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu. Rozwiązywaliśmy quiz, w którym pomogliśmy małemu pingwinkowi Rozumkowi uporać się z kilkoma problemami, jakie napotkał używając swojego nowego tabletu. Uzupełniliśmy kontrakt, który pingwinek mógłby zawrzeć z rodzicami. Dzieci również otrzymały kontrakt, który mogą zawrzeć ze swoimi rodzicami. A wszystko po to, by korzystanie z mediów było łatwiejsze i zawsze bezpieczne.

16 stycznia 2017 roku

Dzieci tworzą, stają się autorami swoich dzieł. Mały autor ma takie same prawa jak duży. Powinien je znać, żeby umieć szanować własną i cudzą pracę.

Zastanawialiśmy się, w jaki sposób autorzy mogą dzielić się swoją twórczością. Wiemy, że autor może się dzielić twórczością, ale nie musi. Twórca ma prawo decydować, z kim i w jaki sposób się dzieli. Najważniejsze, że nikt nie może podpisywać się pod cudzą pracą.

Psotnik i różne media

9 stycznia 2017 roku

Dzisiaj zastanawialiśmy się co to są media i jakie mamy środki przekazu. Rozpoznawaliśmy i wskazywaliśmy ilustracje przedstawiające różne media. Uczyliśmy się odróżniać e-booka od audiobooka. Zastanawialiśmy się czym charakteryzują się poszczególne media oraz z jakich zmysłów korzystamy przy ich odbiorze.

Na podstawie fragmentu audiobooka wspólnie stworzyliśmy komiks o „Calineczce”. Na koniec zajęć mogliśmy zmienić kolor naszego Psotnika.

Fakty, opinie i bliźniaki

2 stycznia 2017 roku

Kiedy dziecko zaczyna poruszać się w świecie mediów, najwyższa pora rozstać się z dziecinnymi określeniami: „to jest fajne” albo „to jest głupie”. Młody człowiek powinien wiedzieć, jak może wyrażać własną opinię. W trakcie zajęć dowiedzieliśmy się, czym różni się opinia od faktu i w jaki sposób kulturalnie przedstawić własne zdanie.

W wielkim skupieniu słuchaliśmy fragmentu audiobooka oraz wyrażaliśmy swoje zdanie na temat jego treści i formy przekazu. Następnie bawiliśmy się w poszukiwaczy skarbów.

Na zakończenie zajęć dostaliśmy nagrodę: mogliśmy wybrać kolor i nazwę dla Psotnika. Od dzisiaj nasz Dyzio będzie fioletowy.

Psotnik w telewizji

19 grudnia 2016 roku

Jakie są podstawowe funkcje komunikatów medialnych? Oczywiście informacyjna i rozrywkowa. Dzieci dowiedziały się o nich więcej, korzystając z przykładu jednego medium – telewizji, a dokładnie programów telewizyjnych, w których sami wystąpili. Najbardziej emocjonującą częścią zajęć było odgrywanie scenek obrazujących program informacyjny i talent show.

Julka i Kuba bronią swoich praw

16 grudnia 2016 roku

Podczas piątkowych zajęć uczniowie dowiedzieli się, że każde dziecko ma swoje prawa, których nikt nie może im odebrać. W kontekście mediów będzie to prawo do informacji, z którym łączą się m.in. prawo do swobodnej wypowiedzi czy wymiany informacji.

Podczas zajęć rozwiązywaliśmy szyfr znaków ukrywający wyraz „prawo”, słuchaliśmy wiersza o swoich prawach i stworzyliśmy obrazkową gwiazdę pokazującą, czym jest prawo do informacji.

Superbohaterowie nie tylko w sieci

12 grudnia 2016 roku

Podczas zajęć wymienialiśmy postacie z gier, bajek czy książek, które dzieci lubią najbardziej, oraz o osoby z najbliższego otoczenia, które podziwiają lub darzą sympatią (nauczyciel, babcia, przyjaciel/przyjaciółka). Szukaliśmy odpowiedzi a pytania, co to jest świat fikcji i czym różni się od świata doświadczanego bezpośrednio.

Dzieci rysowały wymyśloną przez siebie postać i zastanowili się, jakie trzy wyjątkowe cechy może ona posiadać (np. umiejętność latania, czytania w myślach, podróżowania w czasie). Na drugiej kartce przedstawiali samych siebie oraz podobnie jak w przypadku wykreowanej postaci wymienią trzy umiejętności, jakie sami posiadają.

Wszystkie dzieci są dzięki swoim cechom i umiejętnościom wyjątkowe. Nie ma drugiej takiej samej osoby.

Szyfr emotikonów

9 grudnia 2016 roku

Uczniowie weszli w świat krótkich wiadomości uzupełnianych uśmieszkami, smutnymi buźkami lub podniesionym kciukiem. W trakcie zajęć dowiedzieli się co to są i do czego służą emotikony. Uczyliśmy się rozumieć je i samodzielnie stosować.

Podczas zajęć dzieci wymieniały emocje, które towarzyszą im w życiu codziennym oraz za pomocą mimiki pokazywały je.

Wiemy, że emocje towarzyszą człowiekowi w każdego rodzaju komunikacji: bezpośredniej i przez media. Ważne jest, żeby starać się nad nimi panować i nie obrażać rozmówcy. W komunikacji przez media buźki (emotikony) mogą być ułatwieniem, chyba że ktoś stosuje ich za dużo, wówczas wiadomości stają się nieczytelne.

5 grudnia 2016 roku

Dobra komunikacja z innymi jest bardzo ważna. Warto więc wiedzieć na jej temat jak najwięcej. Umieć zwracać się kulturalnie do innych to oczywiście podstawa. Jak się porozumieć, gdy do dyspozycji ma się jedynie gesty, obrazy i dźwięki? Uczniowie mieli okazję to sprawdzić, podchodząc do różnych wyzwań na komunikacyjnej linii.

Uczyliśmy się formułować komunikaty za pomocą różnych środków wyrazu oraz odróżniać komunikaty formalne i nieformalne.

Psotnik i różne media

2 grudnia 2016 roku

Poruszając się w świecie mediów możemy zaobserwować, że te same treści pojawiają się w nich w bardzo różnych formach. Czym różnią się między sobą? Jak powinny być przygotowane? Czy ten sam przekaz, który usłyszymy w radiu sprawdzi się np. w telewizji? Na te i inne pytania szukaliśmy odpowiedzi podczas piątkowych zajęć.

Odnalezienie i nazwanie ilustracji przedstawiających różne środki przekazu okazało się łatwym zadaniem. Dzieci świetnie poradziły sobie również z odróżnieniem e-booka od audiobooka i książki. Wielka niespodzianką był fragment meczu. Wśród naszych uczniów jest mnóstwo miłośników piłki nożnej.

Rysowanie komiksu, ilustrującego fragment „Calineczki”, sprawiło nam wielką frajdę. Na koniec zajęć zorganizowaliśmy wystawę naszych prac.

28 listopada 2016 roku

Codziennie komunikujemy się z innymi na wiele sposobów: bezpośrednio, przez telefon, SMS­, e-mail. Podczas zajęć, w formie zabawy, uczyliśmy się podstawowych zasad, jakie powinny towarzyszyć dobrej komunikacji. Mieliśmy możliwość ułożenia przykładowych informacji w formie SMS do kolegi, e-mail do nauczyciela i rozmowy z rodzicami. Najważniejszą zasadą komunikacji jest szacunek do drugiej osoby. Ważne również jest stosowanie odpowiedniego słownictwa, jak również postawa podczas rozmowy.

Copyright © Niepubliczna Szkoła Podstawowa ALEKSANDER w Siedlcach

Niepubliczna Szkoła Podstawowa ALEKSANDER
ul. Brzeska 65, 08-110 Siedlce
TOP