WYŻYWIENIE

PRAWIDŁOWE ŻYWIENIE DZIECI NASZYM PRIORYTETEM

Prawidłowe żywienie dzieci i młodzieży jest czynnikiem warunkującym ich optymalny rozwój, zarówno fizyczny, umysłowy, jak i społeczny.

Szczególny nacisk należy kłaść na żywienie najmłodszych ze względu na bardzo intensywne procesy wzrastania i dojrzewania zachodzące w tym okresie życia. Istotnym jest, by każdy posiłek był odpowiednio zbilansowany pod względem wartości energetycznej, jak również odżywczej. Zarówno niedobory składników odżywczych, jak i ich nadmierne spożycie mają negatywne konsekwencje zdrowotne.

Konsekwencjami nieprawidłowych nawyków żywieniowych mogą być w dalszym okresie życia takie schorzenia, jak: otyłość, cukrzyca, nadciśnienie, hipercholesterolemia czy osteoporoza. Właściwe odżywiane dziecka jest ważne dla prawidłowego funkcjonowania jego mózgu. W trakcie zajęć i nauki układ nerwowy każdego dziecka pracuje intensywnie, by odpowiednio się skoncentrować i przyswoić przedstawiane treści.

Kolejnym aspektem żywienia dzieci jest różnorodność spożywanych posiłków. Należy wybierać produkty z różnych grup żywnościowych. Monotonna dieta prowadzi przede wszystkim do niedoborów pokarmowych, jak również wywołuje niechęć do pokarmów wśród dzieci. Kolorowe posiłki, uzupełniane w różne warzywa, kasze, dobrej jakości mięso lub ryby sprawiają, że dzieci chętnie spożywają posiłki w szkole.

Wspólnie z firmą sporządzającą posiłki dla naszych uczniów, staramy się, by w każdym tygodniu pojawiały się urozmaicone, prawidłowo zbilansowane dania.
Stawiając zdrowie dzieci na pierwszym miejscu, serwujemy posiłki zgodnie z zasadami zdrowego żywienia. W przygotowywanych daniach nie stosujemy konserwantów, ulepszaczy ani innych substancji sztucznych poprawiających smak i wygląd potraw. Wychodząc naprzeciw negatywnym statystykom, dotyczącym nadwagi wśród dzieci, w naszym menu nie używamy tłuszczów trans oraz ograniczamy dodatek soli i cukrów prostych. W trakcie komponowania jadłospisów, sięgamy po produkty sezonowe, by zapewnić naszym uczniom świeże warzywa bądź owoce.

W naszej szkole dzieci spędzają około 10 godzin dziennie, więc konieczne jest przygotowanie 3 posiłków: śniadania, obiadu i podwieczorku. Oferowane przez nas posiłki są zgodne z zaleceniami zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie grup środków spożywczych przeznaczonych do sprzedaży dzieciom i młodzieży w jednostkach systemu oświaty oraz wymagań, jakie muszą spełniać środki spożywcze stosowane
w ramach żywienia zbiorowego dzieci i młodzieży w tych jednostkach.

Zgodnie z Rozporządzeniem PE i Rady nr 1169/2011 w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności, na przygotowanym jadłospisie zamieszczamy informację na temat alergenów występujących w serwowanych daniach, by ułatwić rodzicom identyfikację składników uczulających.

 

Naszym priorytetem jest wysoka jakość serwowanych potraw, dbałość o szczegóły oraz urozmaicenie. W myśl zasady, iż „jemy również oczami” dbamy, by przygotowane posiłki dla dzieci były kolorowe i atrakcyjne sensorycznie.

Aby mieć pewność, iż dieta dzieci jest dobrze zbilansowana przestrzegamy kilku podstawowych zasad:

  • Zapewniamy dzieciom spożywanie każdego dnia różnych produktów spożywczych, gdyż urozmaicone żywienie jest gwarancją dobrego rozwoju i zdrowia.
  • Uważamy, że głównym źródłem energii są produkty zbożowe z grubego przemiału.
  • Owoce i warzywa powinny być jedzone przez uczniów do każdego posiłku, dla zdrowia i podniesienia walorów smakowych posiłków.
  • Pamiętamy o podawaniu napojów (wody mineralne, soki, mleko i napoje mleczne) w ciągu całego dnia.
  • Ograniczamy spożycie tłuszczu, zwłaszcza zwierzęcego oraz tłustych potraw i mięs, które zamieniamy na drób, ryby, chude gatunki mięsa zwierząt rzeźnych i chude wędliny.
  • Warunkiem prawidłowego żywienia jest regularne spożywanie przez dzieci 4-5 posiłków dziennie, z czego trzy posiłki są spożywane w szkole. W pojadaniu między posiłkami zapewniamy produkty żywieniowo pożądane: kanapki, owoce świeże lub suszone, warzywa, sałatki lub surówki oraz produkty mleczne.
  • Pamiętamy, że codzienna aktywność fizyczna jest u dzieci konieczna do prawidłowej pracy serca i mózgu, budowy zdrowych i mocnych kości oraz mięśni.

Zbilansowane żywienie dostarcza energii i składników odżywczych niezbędnych do prawidłowego rozwoju fizycznego i umysłowego dzieci oraz sprawnego funkcjonowania organizmu. Długotrwały brak równowagi pomiędzy zapotrzebowaniem organizmu na energię i składniki odżywcze a zawartością tych składników w spożywanej zwyczajowo diecie prowadzi: przy nadmiarze dostarczanej energii – do rozwoju nadwagi i otyłości, a przy długotrwałych niedoborach – do niedożywienia, w skrajnych wypadkach do anoreksji i bulimii. Utrzymujące się przez dłuższy okres nadmierne spożywanie żywności, przekraczające zapotrzebowanie organizmu na energię, przy braku lub małym poziomie aktywności fizycznej, doprowadza do wystąpienia nadwagi, a następnie otyłości, czyli nadmiernego nagromadzenia tkanki tłuszczowej w organizmie.

Otyłość stanowi poważny problem zdrowotny i społeczny współczesnych społeczeństw i dlatego przez WHO została zaliczona do współczesnych światowych epidemii.

Szklanka mleka

Mleko jest pierwszym pożywieniem człowieka i do tej pory nie znaleziono produktu, który w pełni mógłby je zastąpić.

  • Mleko jest źródłem białka, witamin (A, B1, B2, D) oraz soli mineralnych
  • Mleko jest źródłem łatwo przyswajalnego wapnia, który jest niezbędnym elementem
  • budowy kości i zębów
  • Białko zapewnia dobry stan mięśni, skóry i włosów
  • Witamina A wspomaga dobry wzrok, wpływa na stan skóry
  • Witamina B2 pełni ważne funkcje w procesach przemiany energii, białka i tłuszczu
  • Witamina D wspomaga proces budowy kości

Jedna szklanka mleka dostarcza organizmowi dziecka tyle wapnia ile:

  • 8 kwiatostanów brokułów
  • 1kg szpinaku
  • 7-8 kromek chleba

W ramach akcji dostarczamy do szkół świeże mleko pasteryzowane w kartonikach 0,25l naturalne lub smakowe, produkowane przez mleczarnie skupione pod znakiem "Doskonałe Mleko". Znak ten jest widoczny na kartonikach.
Świeże mleko pasteryzowane jest napojem naturalnym, poddawanym obróbce termicznej w niskiej temperaturze, przez co nie traci swych wartości odżywczych istotnych dla zdrowia dzieci w okresie rozwoju.

Dlaczego doskonałe?

  • DOSKONAŁE, ponieważ pochodzi z najlepszego surowca, a jego jakość jest kontrolowana przez niezależne laboratoria.
  • DOSKONAŁE, ponieważ jest naprawdę świeże. Jak wszystkie produkty świeże powinno być przechowywane w lodówce.
  • DOSKONAŁE, ponieważ jest jednym z najcenniejszych źródeł odżywczego białka. Dzięki zawartości wszystkich ważnych aminokwasów w idealnych proporcjach, białka mleka są bardzo dobrze wykorzystywane przez organizm ludzki.
  • DOSKONAŁE, ponieważ żaden inny produkt nie zawiera tak dużej ilości łatwo przyswajalnego wapnia, budulca kości. Wapń chroni przed osteoporozą, wykazuje działanie anty-nowotworowe. Wzmacnia również serce, obniżając zły cholesterol.
  • DOSKNAŁE, ponieważ jest w nim większość witamin i składników mineralnych. Poza wapniem w mleku znajdziemy potas, magnez, fosfor i cynk oraz witaminy B2,A,D i E.

Owoce i warzywa w szkole

Warzywa i owoce są bardzo ważnym składnikiem pożywienia człowieka. Stanowią główne źródło witamin, składników mineralnych, zwłaszcza zasadotwórczych (wapń, potas, magnez), a także (zwłaszcza warzywa) błonnika. Zawierają kwasy organiczne: cytrynowy, jabłkowy, winowy oraz liczne substancje eteryczne. Walory żywieniowe tej grupy produktów spożywczych są na tyle ważne, że zaleca się spożywanie 3-5 porcji warzyw i 2-4 owoców dziennie, rozdzielonych, na co najmniej 5 porcji. Porcja to: średniej wielkości owoc lub warzywo (jabłko, marchewka) lub kilka mniejszych sztuk (truskawki, czereśnie), lub 1 szklanka surówki, lub 1 szklanka soku.

Największą wartością odżywczą charakteryzują się warzywa i owoce nieprzetworzone, dlatego też naszym uczniom oferujemy je w stanie surowym. Owoce i warzywa dostarczane w ramach programu spełniają wymagania jakościowe i zdrowotne określone w przepisach Unii Europejskiej  oraz w  przepisach krajowych, są gotowe do bezpośredniego spożycia, tj. świeże, czyste, rozwinięte, dojrzałe.

W bieżącym roku szkolnym dzieci otrzymają następujące owoce i warzywa: jabłka, gruszki, truskawki, marchewkę, słodką paprykę, rzodkiewki, pomidory koktajlowe, borówki amerykańskie, kalarepę oraz soki warzywne i warzywno-owocowe.

Dzieci uczestniczące w programie otrzymują w okresie wybranych 10 tygodni w każdym semestrze, dwa lub trzy razy w tygodniu porcje świeżych owoców i warzyw oraz soki owocowe i warzywno - owocowe w łącznej liczbie określonej przez ARR.

Copyright © Niepubliczna Szkoła Podstawowa ALEKSANDER w Siedlcach

Niepubliczna Szkoła Podstawowa ALEKSANDER
ul. Brzeska 65, 08-110 Siedlce
TOP