MALI DETEKTYWI

Projekt składa się z 16 scenariuszy lekcji. Pierwsze 4 będą okazją do trenowania myślenia u Uczniów, rozwinięcia ich koncentracji uwagi oraz umiejętności radzenia sobie z emocjami. Kolejne zamienią naszych Uczniów w prawdziwych detektywów, przekonają się oni, jak ciekawa może być nauka. Dzięki temu programowi Dzieci poznają tajniki matematyki, przyrody i informatyki. Rozwiną również swoje umiejętności plastyczne oraz kompetencje społeczne. Scenariusze dotyczą różnych dziedzin nauki jednak łączy je potrzeba poszukiwania wiedzy oraz praca zespołowa. Scenariusze połączone są ze sobą motywem detektywistycznym, który rozbudzi w nich ciekawość świata oraz chęć uczenia się. Ponadto wszystkie zajęcia rozwiną u Uczniów umiejętność formułowania wniosków na podstawie własnych spostrzeżeń oraz doświadczeń.

Nauczyciel poprowadzi zajęcia w oparciu o scenariusze i materiały zamieszczone na platformie.

Zajęcia będą odbywały się raz na 2 tygodnie przez 60 minut

Nauczyciel prowadzący: Hanna Woźniak, Aldona Solnica

5 lutego 2020 roku

Portrety spotykamy w życiu codziennym na każdym kroku. Portret nazywany był kiedyś konterfektem i oznacza przedstawienie wyglądu konkretnego człowieka w formie rzeźbiarskiej, graficznej lub rysunkowej.

Podczas zajęć, uczniowie wcielili się w rolę malarzy i stworzyli własne dzieła. Analizując różne portrety, poznali ich rodzaje, zasady dawnego portretowania oraz różne style malarskie. Podczas rysowania portretu królewskiego uczniowie ćwiczyli koncentrację oraz kreatywność. W pewnym momencie ludziom niejako znudził się schemat portretowania. Chcieli osiągnąć coś innego, nowego, oryginalnego. Ważny stał się kształt, forma i kolor. Nasi Detektywi zapoznali się z portretami Pabla Picassa, a następnie według jego stylu stworzyli własne portrety. czytaj dalej ...

Jakie ślady zostawia sześcian?

Wszędzie wokół nas przedmioty są trójwymiarowe. Inaczej mówiąc, są bryłami. Kostkę do gry w języku matematyki nazywa się sześcianem, książkę – prostopadłościanem, a szklankę – walcem. A co się stanie, jeśli zaczniemy je obracać? Jakie ślady zostawią na powierzchni?

Mali Detektywi podczas zajęć obejrzeli film, w którym matematyk opowiedział im o świecie Płaszczaków. Następnie poznali różne figury przestrzenne i rozpoznawali je w najbliższym otoczeniu. Rozwiązali również zagadkę geometryczną. Wykorzystując karty pracy, uczniowie dopasowali siatki do odpowiednich figur przestrzennych. czytaj dalej ...

11 grudnia 2019 roku

Nasi Detektywi na ostatnich zajęciach poznali kulisy pracy profesjonalnych ekip dochodzeniowych oraz inne techniki zabezpieczania śladów, które na co dzień stosują detektywi. Uczniowie mieli także okazje samodzielnie zebrać odciski palców.

Dzieci wzięły udział w kilku eksperymentach, w trakcie których poznali zasady ujawniania i wykorzystywania śladów daktyloskopijnych przez detektywów. Zobaczyli i opisali swój ślad daktyloskopijny oraz porównali go ze śladami koleżanek i kolegów. czytaj dalej ...

27 listopada 2019 roku

Czy dobry detektyw może być rozkojarzony niczym Pan Hilary? Z całą pewnością nie. Koncentracja to skupienie uwagi na określonym zadaniu, czynności, zjawisku lub przedmiocie. Jest niezbędna dla efektywnej nauki i pracy. O umiejętność skupienia należy regularnie dbać, a także ją rozwijać.

Uczniowie, wcielili się w rolę detektywów, rozwijali umiejętność koncentracji i poznali klucz do sprawnego działania. Poprzez zabawę ruchową, nauczyli się wyciągać logiczne wnioski z zaobserwowanych wydarzeń. Mali detektywi nauczyli się śledzić ruchy detektywów, a dzięki analizie wskazówek i poszlak, odkryli także, jakie są detektywistyczne atrybuty. czytaj dalej ...

Dlaczego strach jest nam potrzebny?

Mali Detektywi dowiedzieli się już, że ignorowanie strachu może być ryzykowne. Strach jest naturalną reakcją chroniącą nas przed niebezpiecznymi sytuacjami. Dowiedzieli się również, że złość jest ważnym sygnałem zarówno dla nas, jak i dla otoczenia. Czy wiedzieliście, że złość – jak każda z emocji podstawowych – nie jest ani dobra, ani zła?

Na ostatnich zajęciach nasi dzielni Detektywi ćwiczyli płynność, giętkość myślenia oraz radzenie sobie ze stresem. Zostali postawieni w sytuacji problemowej, podczas której ćwiczyli elastyczność w myśleniu. Zaplanowali organizację przyjęcia urodzinowego, ćwicząc własną kreatywność.  Już teraz wiedzą, jak radzić sobie z niespodziewanymi sytuacjami. W czasie kolejnego ćwiczenia uczyli się odczytywać symbole oraz pracować z mapą. Trenując przy tym procesy generalizacji poprzez pracę z substytutami prawdziwych przedmiotów. czytaj dalej ...

Program zajęć

Copyright © Niepubliczna Szkoła Podstawowa ALEKSANDER w Siedlcach

Niepubliczna Szkoła Podstawowa ALEKSANDER
ul. Brzeska 65, 08-110 Siedlce
TOP