MŁODY ODKRYWCA

„Powiedz mi, a zapomnę.

Pokaż mi – a zapamiętam.

Pozwól mi działać, a zrozumiem!”

/Konfucjusz/

Każde dziecko posiada potencjał poznawczy, który od dorosłych wymaga rozpoznania i wspierania. Zadaniem rodziców i nauczycieli jest w sposób umiejętny podsycać w dziecku ciekawość poznawczą i dążenie do poznawania otaczającego go świata. Uczenie powinno zaczynać się od doświadczania, manipulowania i eksploatowania otaczającego świata.

Eksperymenty przyrodnicze odgrywają ważną rolę w edukacji, ponieważ pozwalają na poznanie praw rządzących przyrodą, kształtują umiejętności dokonywania obserwacji i analizy zjawisk, ułatwiają powiązanie przyczyny ze skutkiem. Pozwalają uczniom na odkrywanie świata. Empiryczne poznawanie świata stanowić ma zachętę do dalszego pogłębiania wiedzy w zakresie przedmiotów ścisłych na kolejnych etapach kształcenia. Dzięki eksperymentom uczniowie mają możliwość samodzielnie rozwiązywać problem, szukać, badać i odkrywać nowe zjawiska.

Rozwijanie aktywności dziecka i poznawanie otaczającego świata odbywa się poprzez: obserwacje, zabawy badawcze i doświadczenia.Dzieci cechuje naturalna ciekawość poznawania otaczającego je świata, a najlepszym sposobem zaspokojenia ciekawości są zabawy badawcze i eksperymenty. Dziecięce eksperymentowanie to uczenie się świata. Eksperymenty aktywizują i pobudzają dzieci do myślenia. Umożliwiają zrozumienie zjawisk przez samodzielne doświadczanie i obserwację powstałych zmian.

Eksperymenty dają dziecku okazję do odkrywania i zgłębiania fascynującego świata przyrody i techniki, a w przyszłości zainspirują do dalszych poszukiwań. Odkrywanie tego co nowe i nieznane to fascynująca zabawa.

Dzięki różnego rodzaju eksperymentom dzieci zaczynają lepiej rozumieć świat. Co ważniejsze, wciąż chcą dowiadywać się więcej. Podczas naszych wspólnych zabaw poznamy między innymi właściwości wody, powietrza oraz ognia. Dowiemy się czego potrzebuje świeczka, żeby płonąć, jak można ugasić ogień. Spróbujemy oddzielić sól od pieprzu, sprawdzimy co się stanie, jak połączymy sodę z octem.

Podczas zajęć dzieci będą zamieniały się w małych chemików i fizyków. Zobaczą, jak można stworzyć kolorowe mikstury i kontrolowane wybuchy.

Nauczyciel prowadzący: Katarzyna Gryczewska

“TAŃCZĄCE RODZYNKI”

28 lutego 2018 roku

W środę sprawdzaliśmy, jak zachowują się rodzynki w wodzie gazowanej, a jak w wodzie niegazowanej. Na początku zrobiliśmy burzę mózgów, czym się różni woda gazowana od niegazowanej. Następnie przystąpiliśmy do sprawdzania, czy w wodzie gazowanej są bąbelki. Rodzynki z bąbelkami stworzyły jedną część i dzięki sile wyporu unosiły się do góry. Na górze bąbelki pękały i rodzynki spadały na dno słoika. Cały proces przebiega w kółko. Wyglądało to tak, jakby rodzynki tańczyły w słoiku :). Do naszych słoików wsypaliśmy brokat, ale zbyt duża jego ilość spowodowała, że nasze rodzynki opadły na dno. Następnie sprawdzaliśmy, jak zachowuje się barwnik spożywczy w każdym ze słoików.

W drugiej części naszych zajęć ochotnicy próbowali przesunąć pustą puszkę przy pomocy linijki. Warunek był taki, że nie można było dotknąć puszki :).

Przygotowała: Katarzyna Gryczewska

31 stycznia 2018 roku

Nasze eksperymenty zaczęliśmy od szukania sposobów na zabarwienie wody. Pomysłów było mnóstwo :). Podczas zajęć postanowiliśmy wykorzystać bibułę do zmiany koloru wody. Wówczas w głowach młodych odkrywców zaczęły pojawiać się różne pomysły na eksperymenty tj. mieszanie kolorów czy przechodzenie wody.

Wielkim zaskoczeniem było pojawienie się kapusty pekińskiej na stoliku. Do każdego słoika z kolorową wodą włożyliśmy po jednym liściu kapusty. Liść włożyliśmy też do słoika z wodą z kranu. Przed nami długi czas obserwacji, pierwsze efekty będzie można podziwiać dopiero następnego dnia.

W drugiej części zajęć skupiliśmy się na barwieniu soli. Zabawa doskonale rozwija małą motorykę oraz dostarczyła wielu wrażeń dotykowych. Zajęcia sprawiły nam dużo radości :).

Przygotowała: Katarzyna Gryczewska

“PŁYN DO CZYSZCZENIA SREBRA”

3 stycznia 2018 roku

Podczas naszych zajęć postanowiliśmy sprawdzić czy przepis znaleziony w Internecie naprawdę działa. Wspólnymi siłami sporządziliśmy dwa roztwory – jeden słabszy, a drugi z większą ilością soli. Do pojemników włożyliśmy folię aluminiową oraz srebrną biżuterię. Zakryliśmy pojemniki i pozostaje nam czekać i obserwować co się będzie działo.

Drugie doświadczenie polegało na sprawdzeniu, w jaki sposób miesza się barwnik z woda zimną, a jak z gorącą 🙂

Przygotowała: Katarzyna Gryczewska

“CHEMICZNE JOJO”

6 grudnia 2017 roku

Podczas naszych eksperymentów dominował olej, soda i ocet. Chemiczne jojo, to świetny eksperyment dla młodych naukowców. Uczniowie przeprowadzili go wykonując wszystkie czynności samodzielnie i obserwując dosyć długo zachodzące reakcje. Młodzi odkrywcy coraz chętniej podejmują próby tłumaczenia, co nastąpiło w eksperymencie oraz wyciągają wnioski .

Przygotowała: Katarzyna Gryczewska

„TĘCZA”

22 listopada 2017 roku

Każdy z naszych uczniów miał przyjemność widzieć na żywo piękną tęczę. Zastanawialiśmy się co to jest tęcza, gdzie i kiedy można ją zaobserwować. Oliwier zauważył, że nawet w słoneczny dzień można zaobserwować tęczę. Wystarczy podlewać trawę w ogrodzie i już jest mała tęcza :). Podczas naszego eksperymentu próbowaliśmy zrobić tęczę na mleku. Wkraplaliśmy barwniki do mleka. Obserwowaliśmy, jak łączą się kolory i co w wyniku tego powstaje. Efekt tęczy otrzymaliśmy, gdy patyczek z płynem zamoczyliśmy w mleku. Każda wyszła inaczej, ale obie były piękne 🙂

Przygotowała: Katarzyna Gryczewska

„WULKAN”

8 listopada 2017 roku

Zajęcia rozpoczęliśmy od omówienia budowy wulkanów oraz miejsc ich występowania. Dowiedzieliśmy się, że aktywność wulkanów zmienia się wraz z czasem i dzielimy je na czynne, drzemiące i wygasłe. Okazało się, że w Polsce też są wulkany, których aktywność nie została zaobserwowana. Każde z dzieci bardzo chętnie dzieliło się swoimi wiadomościami na temat wulkanów. Po wstępie teoretycznym przeszliśmy do działań praktycznych J. Przygotowaliśmy stożek wulkaniczny wykorzystując słoik i folię aluminiową. Następie wspólnie szukaliśmy przepisu na powstanie lawy. Reakcja chemiczna nastąpiła w wyniku kontaktu sody z octem :).

Przygotowała: Katarzyna Gryczewska

„Właściwości POWIETRZA”

18 października 2017 roku

Podczas dzisiejszych zajęć przypomnieliśmy sobie do czego potrzebne jest nam powietrze, jak i kiedy możemy je zobaczyć. Następnie sprawdzaliśmy, czy powietrze można ścisnąć. Okazało się, że powietrze choć jest niewidoczne zajmuje miejsce, możemy je poruszać i ścisnąć. Wiele emocji wywołało sprawdzanie, czy z pełnej szklanki zakrytej kartką wyleje się woda :). Oliwier z powtórzeniem doświadczenia doskonale sobie poradził :). Woda ze szklanki się nie wylała, ponieważ woda działa swym ciężarem na kartkę. Kartkę natomiast “trzyma” od spodu powietrze. Ciśnie ono tak mocno na kartkę, że nie pozwala oderwać się kartce od szklanki. czytaj dalej ...

Co to jest POWIETRZE?

4 października 2017 roku

Tematem przewodnim naszych zajęć było powietrze. Wspólnie z dziećmi zastanawialiśmy się, co to jest powietrze i jak można je zobaczyć. Szukaliśmy odpowiedzi na pytania postawione przez dzieci: do czego potrzebne jest powietrze, czy ma zapach, co wchodzi w skład powietrza, jak jest zbudowane. Podczas zajęć sprawdzaliśmy co jest w butelce i gdzie jest powietrze. Wiemy, że powietrze jest mieszaniną gazów, z których składa się atmosfera ziemska. Sprawdzaliśmy czy w szklance też jest powietrze i co się stanie, gdy włożymy ją do miski z wodą. Dla lepszego efektu użyliśmy barwnika spożywczego 🙂

Przygotowała: Katarzyna Gryczewska

Copyright © Niepubliczna Szkoła Podstawowa ALEKSANDER w Siedlcach

Niepubliczna Szkoła Podstawowa ALEKSANDER
ul. Brzeska 65, 08-110 Siedlce
TOP