MEGAMISJA

MegaMisja to pierwszy w Polsce kompleksowy program edukacji cyfrowej skierowany do świetlic szkolnych. Jego celem jest przygotowanie dzieci w wieku 6-10 lat do bezpiecznego korzystania z technologii cyfrowych. Projekt realizowany jest pod patronatem Fundacji Orange. Powstał w odpowiedzi na realną potrzebę edukacji cyfrowej najmłodszych. Dzieci dosyć sprawnie obsługują technologie cyfrowe, ale techniczne umiejętności to nie wszystko, aby były bezpieczne w Internecie. Warto przygotować najmłodszych do świadomego korzystania z technologii i nauczyć ich ważnych zasad bezpieczeństwa w sieci.

Podczas zajęć MegaMisji dzieci zdobywają ważne w cyfrowym świecie kompetencje, uczą się jak kreatywnie korzystać z nowych technologii, przestrzegać netykiety i praw autorskich, jak znaleźć w sieci wiarygodne informacje, jakie treści publikować. Dowiadują się jak unikać niebezpieczeństw i chronić swoją prywatność w sieci. Zdobywają także umiejętności praktyczne, m.in. tworzą i obrabiają proste grafiki, dźwięki, filmy; uczą się, jak organizować kampanie społeczne.

Przebieg programu oparty jest na fabularyzowanej grze dla dzieci (grywalizacji), która przenosi uczestników do cyfrowego laboratorium i pełnej przygód MegaMisji. Wykonując kolejne zadania, dzieci pomagają bohaterom historii sprawnie poruszać się wśród cyfrowych wynalazków i chronić je przed figlami Psotnika.

MegaMisja nie polega jedynie na zajęciach przy komputerze – uczniowie rysują, wycinają, dyskutują. W ten sposób ćwiczą także ważne kompetencje społeczne: umiejętność współpracy i osiągania kompromisów.

Honorowym ambasadorem inicjatywy jest Grzegorz Kasdepke, autor bestsellerowych książek dla dzieci.

Program obejmuje 10-miesięczny cykl zajęć pozalekcyjnych. Nauczyciel prowadzi zajęcia w oparciu o scenariusz i materiały z platformy.

Zajęcia odbywają się raz w tygodniu.

Nauczyciel prowadzący: Katarzyna Gryczewska

19 lutego 2018 roku

Uczniowie wzięli udział w zabawach, które przybliżyły im wiedzę na temat tego, z jakimi ograniczeniami w dostępie do kultury i informacji mogą zetknąć się osoby z różnymi niepełnosprawnościami. Podczas zajęć Dzieci projektowały swoje wymarzone kino, do którego może wybrać się każdy, bez względu na poziom sprawności psychoruchowej.

Przygotowała: Katarzyna Gryczewska

12 lutego 2018 roku

Uczniowie mieli okazję sprawdzić swoją wiedzę o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu. Rozwiązali w tym celu quiz, w którym pomogli małemu pingwinkowi uporać sie z kilkoma problemami, jakie napotkał używając swojego nowego tabletu.

Uczniowie podjęli próbę uzupełnienia kontraktu, który pingwinek mógłby zawrzeć z rodzicami. Po zajęciach dzieci otrzymały kontrakty do domu, które podpiszą ze swoimi rodzicami. Wszystko po to, by korzystanie z mediów było łatwiejsze i zawsze bezpieczne.

Przygotowała: Katarzyna Gryczewska

5 lutego 2018 roku

Dzieci tworzą ­ stają się autorami swoich dzieł. Mały autor ma takie same prawa jak duży. Powinien je znać, żeby umieć szanować własną i cudzą pracę.

Autorem/autorką jest każdy, kto samodzielnie stworzył jakąś pracę według własnego pomysłu. Każdy ma prawo zdecydować, czy i kiedy pokaże swoje dzieło innym. Może je podpisać imieniem i nazwiskiem lub pseudonimem. Warto się dzielić swoją twórczością, ale to nie jest obowiązek. Nikt nie może podpisywać się pod cudzą pracą.

Przygotowała: Katarzyna Gryczewska

Media a prawa dziecka

29 stycznia 2018 roku

Uczniowie dowiedzieli się, że każde dziecko ma swoje prawa, których nikt nie może mu odebrać.
W kontekście mediów będzie to prawo do informacji, z którym łączą się m.in. prawo do swobodnej wypowiedzi czy wymiany informacji. Podczas zajęć rozwiązaliśmy szyfr znaków ukrywający wyraz „prawo”, słuchaliśmy wiersza o swoich prawach. W kolejnym zadaniu stworzyliśmy obrazkową gwiazdę pokazującą, czym jest prawo do informacji.

Na koniec zajęć przypomnieliśmy sobie jakie mamy prawa, ale też wspomnieliśmy o naszych obowiązkach.

Przygotowała: Katarzyna Gryczewska

Psotnik i różne media

18 grudnia 2017 roku

Poruszając się w świecie mediów możemy zaobserwować, że te same treści pojawiają się w nich w bardzo różnych formach. Czym różnią się między sobą? Jak powinny być przygotowane? Czy ten sam przekaz, który usłyszymy w radiu sprawdzi się np. w telewizji? Dzieci miały szansę nie tylko poszukać odpowiedzi na powyższe pytania, ale i sprawdzić swoje siły w przełożeniu treści usłyszanej bajki na zupełnie inny środek przekazu, a dokładnie dokonać komiksowej interpretacji fragmentu audiobooka.

Przygotowała: Katarzyna Gryczewska

Fakty, opinie i bliźniaki

11 grudnia 2017 roku

Kiedy dziecko zaczyna poruszać się w świecie mediów, najwyższa pora rozstać się z dziecinnymi określeniami: ,,to jest fajne” albo ,,to jest głupie”. Młody człowiek powinien wiedzieć, jak może wyrażać własną opinię. W trakcie zajęć dowidzieliśmy się, czym się różni opinia od faktu i w jaki sposób kulturalnie przedstawić własne zdanie. Podczas zajęć wysłuchaliśmy fragmentu audiobooka ,,Przygody Tomka Sawyera” Marka Twaina. Wypowiadaliśmy się na jego temat, a nasze wypowiedzi dzieliliśmy na fakty i opinie. Ocenialiśmy również skarby Tomka. Okazało się, że to co dla jednej osoby jest skarbem, dla drugiej nie ma znaczenia. My wiemy, że nie warto oceniać cudzego gustu. Lepiej kulturalnie wyrazić własną opinię i uszanować cudzą.

Przygotowała: Katarzyna Gryczewska

Psotnik w telewizji

4 grudnia 2017 roku

Jakie są podstawowe funkcje komunikatów medialnych? Oczywiście informacyjna i rozrywkowa. Okazuje się, że nasi uczniowie doskonale wiedzą. Dzieci dowiedziały się o nich więcej, korzystając z przykładu jednego medium – telewizji, a dokładnie programów telewizyjnych, w których sami wystąpili. Zagrali też w krótką grę, która pozwoliła im sprawdzić, czy nie gubią się w gąszczu telewizyjnych propozycji.

Przygotowała: Katarzyna Gryczewska

 Superbohaterowie nie tylko w sieci

27 listopada 2017 roku

Jacy są nasi bohaterowie z bajek, gier czy filmów, a jacy jesteśmy my? Czy potrafimy robić te same rzeczy i mamy podobne umiejętności? Uczniowie porównują świat fikcji ze światem rzeczywistym. Odpowiadali m.in. na powyższe pytania, opisując siebie i swoich ulubionych bohaterów oraz tworząc nowe, nietuzinkowe postaci. Mnóstwo radości towarzyszyło nam podczas nadawania specjalnych mocy narysowanym bohaterom. Troszkę trudniejszym zadaniem okazało się nazwanie swoich umiejętności, ale z tą misją też sobie poradziliśmy 😊.

Nasi uczniowie wiedzą, że świat fikcji jest wytworem ludzkiej wyobraźni i kreatywności. Dzieci są dzięki swoim cechom i umiejętnościom wyjątkowe. Nie ma drugiej takiej samej osoby. Właśnie dzięki tej wyjątkowości każdy z nas może tworzyć rzeczy niepowtarzalne – postaci, światy, historie.

Przygotowała: Katarzyna Gryczewska

20 listopada 2017 roku

Celem naszych zajęć było poznanie różnych sposobów komunikowania się z innymi. Dobra komunikacja z innymi jest bardzo ważna. Warto więc wiedzieć na jej temat jak najwięcej. Umieć zwracać się kulturalnie do innych to oczywiście podstawa, ale jak się porozumieć, gdy do dyspozycji ma się jedynie gesty, obrazy i dźwięki? Uczniowie mieli okazję to sprawdzić, podchodząc do różnych wyzwań na komunikacyjnej linii. Mnóstwo pozytywnych emocji wywołały kalambury oraz szukanie drugiej osoby wydającej ten sam dźwięk.

Przygotowała: Katarzyna Gryczewska

13 listopada 2017 roku

Codziennie komunikujemy się z innymi na wiele sposobów: bezpośrednio, przez telefon, SMS, maile. Zajęcia w formie zabawy uczyły podstawowych zasad, jakie obowiązują w świecie komunikacji.

Na początku zajęć podzieliliśmy się na 4 grupy. Każda grupa otrzymała po 4 koperty z materiałem pomocniczym „Tworzenie wypowiedzi”. Zadaniem uczniów było ułożenie z wybranych fragmentów trzech wypowiedzi: SMS do kolegi, email do nauczyciela, wypowiedź w rozmowie z rodzicami. Po wykonaniu zadania chętni zaprezentowali swoje wypowiedzi w postaci scenek.

Następnie odbyła się dyskusja na temat: jakich form wypowiedzi należy używać podczas komunikowania się z osobami starszymi. Kolejnym etapem naszej pracy był konkurs – kto lepiej zna się na komunikacji. Podczas gry dowiedzieliśmy się, jakie są zasady komunikacji podczas pisania sms, e-mail, rozmowy telefonicznej i rozmowy bezpośredniej. Wiemy już, że różne formy komunikacji rządzą się różnymi zasadami. Im bardziej przestrzegamy zasad, tym skuteczniej, szybciej i przyjemniej będziemy się komunikować z innymi ludźmi. Podstawową zasadą jest zawsze szacunek do drugiej osoby.

Przygotowała: Katarzyna Gryczewska

Przedstaw się Psotnikowi

6 listopada 2017 roku

Dzieci coraz częściej w swoim życiu będą miały okazję znaleźć się w sytuacji, kiedy trzeba się przedstawić i opowiedzieć o sobie kilka zdań. W trakcie zajęć uczniowie dowiedzieli się, co i w jaki sposób warto o sobie opowiedzieć w kontaktach bezpośrednich i przez Internet.

Pierwszym zadaniem było narysowanie słoneczka i napisanie kilku informacji o sobie. Chętnych do prezentowania swojej pracy nie brakowało. Podczas naszych zajęć zastanawialiśmy się, co możemy powiedzieć o sobie obcym, a których informacji nie udzielamy obcym. Dowiedzieliśmy się co to jest nick i awatar, a następnie każdy stworzył swój awatar i nick. Trudnym zadaniem okazało się odgadywanie do kogo należy wybrany awatar.

Przygotowała: Katarzyna Gryczewska

Złapiemy Psotnika ­ prawda czy fałsz?

30 października 2017 roku

Dzieci co dzień zdobywają wiele informacji o świecie. Nie wszystkie źródła, z których je czerpią, są wiarygodne. Podczas zajęć dowiedzieliśmy się, że nie wszystko, co podają media, musi być prawdą, ale media mogą posłużyć do weryfikacji zdobytej wiedzy. Dzieliliśmy źródła wiedzy na wiarygodne i niewiarygodne. Wiemy już z kim i w jaki sposób porozmawiać, żeby sprawdzić, czy zdobyta informacja jest prawdziwa.

Przygotowała: Katarzyna Gryczewska

Dzielni poszukiwacze informacji

16 października 2017 roku

Dzieci miały okazję wybrać się w daleką wirtualną podróż. Poprzez zadania związane ze zbieraniem danych dotyczących organizacji tej ekscytującej wyprawy, mogły zapoznać się z podstawowymi sposobami wyszukiwania informacji.

Zajęcia zaczęliśmy od ustalenia, skąd możemy czerpać informację. Następnie zastanawialiśmy się, dlaczego ludzie dzielą się informacjami, dlaczego ich szukają. Dzieci podawały przykłady sytuacji, w których same skorzystały ze zdobytej informacji.

Liderzy grup wylosowali bilety na samolot na jedną z pięknych wysp: Sycylię lub Islandię. Korzystając z tabletów dzieci wyszukiwały informacji o warunkach atmosferycznych oraz przyrodzie wybranej wyspy. Z przygotowanych przewodników wybrały zdjęcia, które najlepiej obrazują atrakcje wysp. Po prezentacji wad i zalet wysp odbyło się głosowanie. Wygrała wyprawa na Sycylię.

Przygotowała: Katarzyna Gryczewska

Różnorodność źródeł informacji

9 października 2017 roku

Już od najwcześniejszych lat człowiekowi towarzyszy naturalna ciekawość. Naszą wiedzę o świecie czerpiemy w dużym stopniu z obserwacji świata. Osoba poszukująca informacji stoi przed zadaniem wybrania spośród mnogości rodzajów źródeł tych, które będą dla niej najbardziej przydatne — a więc wiarygodne i użyteczne. Codziennie poszukujemy informacji. Ważne jest, żeby wiedzieć, skąd uzyskać odpowiedzi na swoje pytania. Podczas ostatniej MegaMisji uczestniczki i uczestnicy przekonali się, że blisko nas istnieją różne źródła informacji, z których warto samodzielnie lub z pomocą rodziców skorzystać.

Przygotowała: Katarzyna Gryczewska

Co to jest CHMURA?

2 października 2017 roku

Dzieci dowiedziały się, co to jest chmura. Nie taka sunąca po niebie, z której czasem pada deszcz, ale taka, do której można „wrzucać” mnóstwo różnorodnych danych tj. zdjęć, filmów, słuchowisk, muzyki czy ebooków.

Uczniowie sami, symbolicznie, zilustrowali swoje propozycje danych, jakie można umieszczać w chmurze. Zastanawialiśmy się, jakie są plusy i minusy chmury. Kolejnym etapem naszej misji było założenie konta na Dropbox i przesłanie wybranych przez uczniów zdjęć.

Przygotowała: Katarzyna Gryczewska

Copyright © Niepubliczna Szkoła Podstawowa ALEKSANDER w Siedlcach

Niepubliczna Szkoła Podstawowa ALEKSANDER
ul. Brzeska 65, 08-110 Siedlce
TOP