Mega Misja

Programy i Projekty

MegaMisja to pierwszy w Polsce kompleksowy program edukacji cyfrowej skierowany do świetlic szkolnych. Jego celem jest przygotowanie dzieci w wieku 6-10 lat do bezpiecznego korzystania z technologii cyfrowych. Projekt realizowany jest pod patronatem Fundacji Orange. Powstał w odpowiedzi na realną potrzebę edukacji cyfrowej najmłodszych. Dzieci dosyć sprawnie obsługują technologie cyfrowe, ale techniczne umiejętności to nie wszystko, aby były bezpieczne w Internecie. Warto przygotować najmłodszych do świadomego korzystania z technologii i nauczyć ich ważnych zasad bezpieczeństwa w sieci.

Podczas zajęć MegaMisji dzieci zdobywają ważne w cyfrowym świecie kompetencje, uczą się jak kreatywnie korzystać z nowych technologii, przestrzegać netykiety i praw autorskich, jak znaleźć w sieci wiarygodne informacje, jakie treści publikować. Dowiadują się jak unikać niebezpieczeństw i chronić swoją prywatność w sieci. Zdobywają także umiejętności praktyczne, m.in. tworzą i obrabiają proste grafiki, dźwięki, filmy; uczą się, jak organizować kampanie społeczne.

Przebieg programu oparty jest na fabularyzowanej grze dla dzieci (grywalizacji), która przenosi uczestników do cyfrowego laboratorium i pełnej przygód MegaMisji. Wykonując kolejne zadania, dzieci pomagają bohaterom historii sprawnie poruszać się wśród cyfrowych wynalazków i chronić je przed figlami Psotnika.

MegaMisja nie polega jedynie na zajęciach przy komputerze – uczniowie rysują, wycinają, dyskutują. W ten sposób ćwiczą także ważne kompetencje społeczne: umiejętność współpracy i osiągania kompromisów.

Honorowym ambasadorem inicjatywy jest Grzegorz Kasdepke, autor bestsellerowych książek dla dzieci.

Program obejmuje 10-miesięczny cykl zajęć pozalekcyjnych. Nauczyciel prowadzi zajęcia w oparciu o scenariusz i materiały z platformy.

Zajęcia odbywały się raz w tygodniu.

Nauczyciel prowadzący: Katarzyna Gryczewska

Psotnik w komputerowym labiryncie

19 czerwca 2017 roku

Za nami ostatnie w tym roku zajęcia z MegaMisji. Zajęcia rozpoczęliśmy od podzielenia się na grupy i wybór liderów. Pierwszym zadaniem było pokonanie labiryntu. Przedstawiciele obu drużyn rysowali drogę, a pozostałe dzieci dopingowały swoich liderów. Podczas dzisiejszej misji dzieci miały okazję sprawdzić swoją wiedzę na temat urządzeń komputerowych m.in. wskazać aktywne elementy aplikacji, czy najważniejsze części urządzenia komputerowego. Każde komputerowe wyzwanie przybliżało ich do wyjścia z labiryntu pytań i zadań, który nie tylko był kręty i tajemniczy, ale także pełen niespodzianek.

Julka, Kuba, Psotnik i komputery

9 czerwca 2017 roku

Dzieci miały okazję odkryć, jak przygotować siebie i sprzęt komputerowy do pracy, m.in. przyjąć odpowiednią pozycję ciała, ustawić światło sprawdzić, czy urządzenie podłączone jest do prądu lub naładowane i gotowe do uruchomienia. Dowiedziały się także, dlaczego warto wyłączać nieużywane sprzęty z gniazdka a wszystko to dzięki obrazkowej zgadywance skrywającej całą tę ważną wiedzę.

2 czerwca 2017 roku

Dociera do nas codziennie wiele komunikatów. Mają one różne cele, treść i formę. Warto wiedzieć, które z nich zostały stworzone, aby przekazać nam pewną wiedzę, pewne użyteczne informacje, a które są reklamą produktów czy usług. Poprzez stworzenie różnorodnych plakatów dzieci miały szansę lepiej rozeznać się w kierowanych do nich jako odbiorców. przekazach, a także spojrzeć z większym dystansem na otaczające ich na co dzień reklamy.

26 i 29 maja 2017 roku

Zajęcia rozpoczęliśmy od wskazania, jakie mamy formy płatności. Dzieci miały okazję wziąć udział w grze ukazującej finansowe aspekty związane z korzystaniem z mediów. Cała drużyna dzielnych graczy zdobywała punkty, udzielając odpowiedzi na pytanie, za które usługi i produkty powiązane z mediami płacimy, a za które nie. Rozmawialiśmy także o różnych sytuacjach, w których trzeba zachować szczególną rozwagę w użytkowaniu mediów.

21 maja 2017 roku

Podczas zajęć dzieci zastanawiały się czym jest komunikat. Dzieci miały możliwość wcielić się w rolę nadawców i odbiorców komunikatów. Świetnie bawiliśmy się tworząc własne, kubeczkowe telefony, a jeszcze więcej frajdy mieliśmy jak nasze urządzenia zadziałały.

Kolejnym etapem naszej misji było zilustrowanie wybranych mediów oraz podzielenie ich według instrukcji. W grupach naradzaliśmy się, w których mediach komunikaty nadawane są wielokrotnie, a w których – jeśli nie nagramy prezentowanych treści – zobaczymy, usłyszymy lub przeczytamy dany komunikat tylko raz. Poznaliśmy również wyjątki od tej reguły.

Kampania społeczna Julki i Kuby

12 i 15 maja 2017 roku

Kampanie społeczne dostarczają nam wiedzy o różnych sprawach, zachęcają do przemyśleń i podejmowania działań, które mają zmienić coś na lepsze. Podczas zajęć dzieci dowiedziały się co to jest kampania społeczna, jak wygląda i w jaki celu się ją robi. Tworzenie kampanii społecznej było wielkim wyzwaniem dla naszych dzieci. Projektując własne plakaty wykazały się pomysłowością i kreatywnością.

Psotnik i ważne emocje

5 i 8 maja 2017 roku

Tematem zajęć były emocje. Podczas zajęć bawiliśmy się ruchomą buzią i dowiedzieliśmy się, co to właściwie są emocje. Wymienialiśmy, jakie znamy emocje i w jakich sytuacjach nam towarzyszą. Dzieci świetnie bawiły się, przedstawiając za pomocą mimiki i gestów wybrane przez siebie emocje. Odgrywanie scenek i nazywanie uczuć towarzyszących nadawcom i odbiorcom komunikatów wywołało wiele pozytywnych emocji. Nasi uczniowie rewelacyjnie poradzili sobie z narysowaniem „jak się dzisiaj czują” i nazwaniem rysunków przedstawiających różne miny.

Wiemy, że komunikacja za pomocą mediów, to wciąż komunikacja międzyludzka, która wymaga szacunku i wrażliwości na emocje drugiego człowieka.

Psotnikowa przyjaźń i nowe media

21 i 24 kwietnia 2017 roku

Czym jest prawdziwa przyjaźń? Co jest dla nas ważne w przyjaźni? Media i nowe technologie dają nam duże możliwości komunikacyjne. Dzięki nim możemy poznać ciekawe osoby z całego świata. Zajęcia pomogły nam zrozumieć, że może to być niewystarczająca alternatywa dla komunikacji interpersonalnej i budowania głębokich relacji z drugim człowiekiem.

Podczas naszych zajęć dzieci pokonały przeszkody na ścieżce i dotarły na metę. Pomagając sobie wzajemnie przypomniały sobie zasady przyjaźni. W przyjaźni pomagamy sobie, jesteśmy dla siebie oparciem, ufamy drugiej osobie, słuchamy się, wspólnie pokonujemy wyzwania, mamy przygody, spędzamy razem czas, cieszymy się z sukcesów tych wspólnych i naszego przyjaciela.

Tajemnica Psotnika

7 kwietnia 2017 roku i 10 kwietnia 2017 roku

Podczas zajęć wspólnie wybraliśmy definicję tajemnicy. Wiemy, jak ważne jest dochowanie powierzonej nam przez przyjaciela tajemnicy. Są jednak takie wyjątkowe sytuacje, w których trzeba przekazać zaufanej osobie tajemnice przyjaciela. Jak rozpoznać tego typu sytuację i mądrze zareagować? Dzieci przygotowały kilka scenek, w których zostały zdradzone czyjeś tajemnice. Podczas wspólnego analizowania scenek doszliśmy do wniosku, że w sytuacjach kiedy zagrożone jest zdrowie lub życie drugiego człowieka tajemnicę należy zdradzić.

31 marca 2017 roku i 3 kwietnia 2017 roku

Podczas zajęć poznaliśmy opowiadanie „Publikowanie w Internecie – historia Pocztówkowej Krainy”, które przestrzega przed nieprzemyślanym publikowaniem w sieci informacji, zdjęć i filmików o sobie i innych. Podpowiedziało nam także, jak się zachować, kiedy niepożądany materiał, mimo wszystko, trafi do Internetu. Rysowaliśmy również opisaną przez Stasia historię. Na zakończenie zajęć spisaliśmy wnioski, które wyciągnęliśmy podczas tych zajęć.

Ucieczka Psotnika i wirusy

17 marca 2017 roku

Podczas ostatnich zajęć obie grupy poznawały zasady bezpiecznego korzystania z Internetu. Uczniowie mieli okazję rozpakować tajemniczą paczkę pełną informacji i wyzwań związanych z bezpieczną komunikacją w Internecie. Zostaliśmy także pogromcami niesfornego wirusa. Wiemy, gdzie można spotkać wirusa i jak skutecznie się przed nim zabezpieczyć.
W tym celu nauczyliśmy się m.in. jak ustawić mocne hasło, poradzić sobie ze spamem oraz podejrzanymi mailami. Sami decydujemy kogo obdarzamy zaufaniem, a jakich wiadomości nawet nie otwieramy.

Przestrzegając zasad bezpieczeństwa możemy cieszyć się wszystkimi możliwościami, jakie dają nam komputery i Internet.

Nagrody

Za dzielne zakończenie kolejnego etapu MegaMisji nasza szkoła otrzymała piękne nagrody. Nowe pozycje książkowe wzbogaciły szkolną biblioteczkę, a nowe gry planszowe już znalazły swoje miejsce na naszych półkach 🙂

Cyfrowe opowieści o Psotniku

10 i 13 marca 2017 roku

Podczas zajęć obie grupy tworzyły obrazkową opowieść. Po wysłuchaniu opowieści uczniowie podzielili się zadaniami i przystąpili do ilustrowania wybranych fragmentów. Następnie przypinaliśmy w odpowiedniej kolejności obrazki do tablicy, tworząc historię. Chętnych dzieci do opowiadania utworzonego komiksu nie brakowało.

Kolejnym etapem naszych zajęć było stworzenie cyfrowej opowieści. Dzieci wykonały serię zdjęć na podstawie obrazkowego planu. Nasi uczniowie świetnie radzą sobie z nową technologią jak również z planowaniem swojej pracy 🙂

Audiopamiętnik Julki i Kuby

3 marca 2017 roku

Uczniowie z klas II i III, a zerówka i klasa I 6 marca, utworzyły swoje autorskie dźwiękowe przewodniki. Obiektem nastawianych uszu i tworzonych nagrań były odgłosy typowe dla naszej szkoły. Przeniesione do komputera przewodniki posłużyły do krótkiej gry w „zgadnij, jaki to dźwięk”.

Podczas naszej dźwiękowej zabawy dzieci podawały przykłady dźwięków, jakie można usłyszeć w zoo, na ulicy i w kuchni. Miały też możliwość zaprezentować wybrane dźwięki. Nie brakowało pomysłów przy podawaniu dźwięków, jakie można usłyszeć w naszej sali. Poznaliśmy kilka zasad tworzenia dobrego nagrania, a następnie wybrane z nich nagraliśmy. Nasi mali eksperci świetnie poradzili sobie zarówno z nagraniami, jaki i rozszyfrowaniem, jakie dźwięki zostały nagrane.

27 lutego 2017 roku

Dzieci z klas 0 i I wybrały się w podróż do cyfrowego laboratorium. Odkrywały tajniki dobrego fotografowania. Poznały nowe pojęcia tj. kadr, kompozycja, perspektywa żabia, z lotu ptaka, perspektywa „na wprost”, kompozycja zdjęcia (otwarta, zamknięta, symetryczna, asymetryczna). W wyjaśnianiu pojęć z pomocą przyszedł nasz gość specjalny – pani Natalia, której pasją jest fotografowanie. Podzieliliśmy się na trzy zespoły i każdy dostał swoje zadanie. Dzieliliśmy zdjęcia na udane i nieudane, układaliśmy kompozycje oraz robiliśmy zdjęcia :). Zajęcia bardzo nam się podobały :).

Copyright © Niepubliczna Szkoła Podstawowa ALEKSANDER w Siedlcach

Niepubliczna Szkoła Podstawowa ALEKSANDER
ul. Brzeska 65, 08-110 Siedlce
TOP